MOT przegląd auta w Wielkiej Brytanii
MOT test (Ministry of Transport Test – Test Ministerstwa Transportu), to brytyjski odpowiednik polskiego „przeglądu pojazdu”, którego wynikiem (jeśli pojazd przejdzie pozytywnie test) jest uzyskanie certyfikatu MOT (ang. MOT certificate). Jak przygotować auto do kontroli i gdzie się na nią zgłosić? Co będzie sprawdzane? Postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania.
Co podlega sprawdzeniu? MOT przegląd auta w Wielkiej Brytanii
Według prawa obowiązującego w Anglii, każdy pojazd włączony do ruchu drogowego musi przez cały czas użytkowania spełniać warunki, które umożliwiają bezpieczne i komfortowe poruszanie się po drogach. Test na podstawie badań technicznych, sprawdza czy pojazd może zostać dopuszczony do ruchu. Kontrolę przeprowadza się w autoryzowanym serwisie, ale o tym później. Sprawdzeniu podlegają takie elementy samochodu, jak:
-
Nadwozie, karoseria, zewnętrzne elementy nadwozia: Pojazd powinien być pozbawiony widocznych śladów korozji oraz uszkodzeń nadwozia. Dodatkowo nie może on mieć zaostrzonych krawędzi, które obecność mogłyby prowadzić do uszkodzenia ciała kierowcy i/lub pasażerów. Sprawdzane są także haki, ich umocowanie i stan gniazda samochodowego do przyczepki (tzw. 13 pin electrical socket). Ponadto sprawdza się także czy ewentualne naprawy nadwozia zostały przeprowadzone w odpowiedni sposób. Warto zwrócić także uwagę na tuning i inne modyfikacje, gdyż nie wszystkie są legalne. Testom podlega także, stan prędkościomierza i mocowań, przy pomocy których silnik jest przytwierdzony do podwozia.
-
System paliwowy: Sprawdzany pod kątem przecieków. Oględziny skupiają się na stanie rur i wężyków, a także korka paliwowego, który zostaje otwarty.
-
Emisja spalin: Kontroler upewnia się, że ilość spalin produkowanych przez pojazd mieści się w przyjętych normach. Są one zależne od daty produkcji samochodu oraz typu paliwa używanego w pojeździe.
-
Układ wydechowy: Powinien być odpowiednio zabezpieczony i kompletny, a co za tym idzie szczelny i mieszczący się w ustalonych normach hałasu.
-
Pasy bezpieczeństwa: Zarówno pasy bezpieczeństwa dla kierowcy jak i dla pasażerów są poddawane inspekcji. Sprawdza się ich typu, stan, działanie oraz bezpieczeństwo. Wszystkie wymagane pasy bezpieczeństwa muszą znajdować się w pojeździe. Testom podlegają także kontrolki na desce rozdzielczej odpowiedzialne za informacje na temat poduszek powietrznych i pasów.
-
Fotele: Kontroler sprawdza czy możliwa jest regulacja fotela kierowcy i to czy pozostałe spełniają swoje normy bezpieczeństwa. Testuje się także to czy zagłówki są regulowane.
-
Drzwi: Drzwi powinny zamykać się poprawnie. Nie mogą one odstawać od nadwozia samochodu. Przednie drzwi muszą otwierać się z zewnątrz i od wewnątrz, a tylne przynajmniej od zewnątrz. Sprawdza się także czy wieszaki i uchwyty są bezpieczne.
-
Lusterka: Sprawdzany jest ich stan i umocowanie, a także ich ilość.
-
Drzwi bagażnika: Powinny zamykać się i otwierać bez przeszkód.
-
Hamulce: Badany jest stan hamulców, ich działanie i zużycie (test wydajnościowy). Dodatkowo, bada się czy były one w jakikolwiek sposób modyfikowane i niewłaściwie naprawiane. Testom podlega także ABS, ESP (jeśli jest w wyposażeniu), ich kontrolki, oraz kontrolki hamulca ręcznego płynu hamulcowego. Warto zauważyć, że koła nie są zdejmowane.
-
Koła i opony: Kontrola obejmuje stan zużycia opony, jej rozmiar i mocowanie. Zapasowe koła i opony nie są sprawdzane. Dodatkowo, pojazdy wypuszczone na drogę po 1 stycznia 2012 sprawdza się pod kątem działania czujników ciśnienia w oponach.
-
Tablice rejestracyjne: Sprawdzeniu podlega ogólny stan techniczny tablicy rejestracyjnej oraz jej umocowanie, czytelność oraz to czy format zapisu cyfr i liter jest zgodny z przyjętym standardem.
-
Światła: Kontroler sprawdza stan działania świateł. Ponadto testuje się także ich mocowanie oraz ustawienie. Ostatnią, pozornie nieistotną (nic bardziej mylnego) rzeczą, która podlega kontroli jest to czy światła mają odpowiedni kolor.
-
Maska samochodowa: Kontroler analizuje ogólny stan maski pojazdu.
-
Wycieraczki i spryskiwacze: Sprawdzane są pod kątem poprawności działania.
-
Przednia szyba: Sprawdza się to czy przednia szyba w pojeździe, zapewnia kierowcy odpowiednią widoczność.
-
Klakson: Sprawdza się go pod kątem odpowiedniego typu oraz działania.
-
Układ kierowniczy i zawieszenie: Kontroli podlega stan techniczny zawieszenia oraz układu kierowniczego pojazdu. W przypadku układu kierowniczego jest to stan oleju, blokada kierownicy oraz wszelkie naprawy, które zostały na nim przeprowadzone.
-
Numery pojazdu: W tym przypadku sprawa jest niezwykle prosta. Numer pojazdu musi po prostu być czytelny.
-
Elektryka: Kontroler sprawdza wszystkie widoczne elementy okablowania oraz stan akumulatora.
Jak widać, kontrolerzy w przypadku MOT sprawdzają praktycznie każdą część naszego pojazdu. Musimy o tym pamiętać zanim dokonamy zakupu samochodu, gdyż możemy się bardzo zdziwić. Niestety w negatywny sposób. Skoro już posiadamy wiedzę na temat tego co jest sprawdzane podczas MOT, to wypadałoby się także dowiedzieć, gdzie możemy dokonać przeglądu. Informacje o tym są dostępne w następnym artykule TUTAJ.